Blog

Eindejaarsinterview Bart en Francoise

Passie voor het vak en de klant

De locatie voor ons dubbelinterview?
De nieuwe Sobabel showroom in Kortrijk: een plek waar technologische innovaties en gezelligheid samenkomen.
Een ideale combinatie die we ook terugvinden doorheen het Sobabel verhaal. Een verhaal dat verder reikt dan enkel apotheken. Bart en Françoise stralen: het interview kan starten.

Wanneer start het Sobabel verhaal?

Bart: “Ons verhaal start in 1890. Mijn overgrootvader was pianobouwer in zijn eigen atelier te Izegem. Zijn zoon, Antoon Clement, specialiseerde zich in 1935 in de winkelinrichting: hij richtte in hetzelfde jaar zijn eerste apotheek in.
Mijn vader, Eric Clement, focuste zich vervolgens vanaf 1952 volledig op de inrichting van apotheken. Hij kende een grote liefde voor zijn vak en zijn klanten.” “Vanaf 1990 kwam de evolutie van Clement apotheekinrichting, onder impuls van mijn broer Jan, in een stroomversnelling. Op hetzelfde moment richtte ik, als vierde generatie ondernemers, samen met mijn vrouw Françoise de firma Sobabel op.”

“Onze firma specialiseert zich in de verkoop en productie van apotheektechnische producten gericht tot de apotheekinstallateur, schrijnwerker, architect of apotheker zelf. Ons aanbod?
Specifieke ladensystemen voor de berging van geneesmiddelen, doorgeefluiken voor de wachtdienst, medicinale koelkasten, apothekerskruisen tot het standaard apotheekmeubilair.”
“Bij het realiseren van een project maken we steeds gebruik van de meest professionele materialen, technische ondersteuning en een uitgebreide service en advies”, besluit Bart.

Hoe adviseren jullie nieuwe en bestaande klanten?

“Van start to finish”, vertelt Bart. “We overlopen samen met de klant het budget en kijken met welke lokale partners we zullen samenwerken. Deze lokale partnerships zijn enorm belangrijk voor ons.” Françoise: “Op deze manier werken
we op en ecologisch en duurzame manier binnen en mooi afgebakend budgettair kader. Naast het technische verhaal, geven we ook uitgebreid advies rond het interieurdesign.”

Vraag hier advies aan

Sobabel Bart en Fran├žoise portret

Merken jullie hierin een trend?

Françoise: “Interieurs focussen meer en meer op beleving en persoonlijk contact.”
Bart: “Emotionele binding met de patiënt wordt steeds belangrijker. Technologie alleen zal het verschil niet maken voor de apotheker van de toekomst. Patiënten verwachten van hun apotheker professionele raad en zorg op maat.
Ze zoeken naar iemand bij wie zij terecht kunnen, iemand die echt luistert en helpt: de service staat centraal. We spelen hierop in door het creëren van aparte corners waar patiënten in alle vertrouwen spreken met de apotheker.”
“Ook aparte ruimtes om extra services zoals manicures, voetverzorging of workshops aan te bieden vormen een optie”, vult Françoise aan. “We zorgen voor een totaalaanpak en vooral: totaalbeleving.”

Spelen technologische evoluties ook een rol?

Bart: “Heel zeker. Samen met de klant stippelen we de beste toekomst route voor hem of haar uit. Alles start bij het verkennend gesprek met de klant. Ons productaanbod evolueert ook mee, denk maar aan de Pharmasafe doorgeefsystemen met elektrische afhaalkastjes: deze werken met een camera en zijn gekoppeld aan de smartphone.” “Toch staan ook hier een luisterend oor en persoonlijk contact centraal”, vult Françoise aan.

Jullie richten jullie pijlen ook meer en meer op andere types praktijken?

Françoise: “Klopt helemaal. Ons aanbod bestaat uit een totaalgamma modulaire toonbank - en ladesystemen die we naar wens kunnen afwerken. Daarnaast beschikken we over verschillende OTC-oplossingen. Dit laat ons toe om verder dan de apotheek te denken: ook dierenartsen, ziekenhuizen en zelfs personal trainers kunnen bij ons aankloppen. Denk maar aan de presentatie van bepaalde dierenvoeding in de wachtzaal van de dierenarts of het uitstallen van dieetproducten in de praktijk van een diëtist.”

Hoe lang gaan jullie nog door?

Bart: “We denken zeker nog lang niet aan stoppen. Onze passie voor het vak drijft ons vooruit.”
Françoise: “We gaan een toekomst tegemoet waar vertrouwen en persoonlijk contact met de patiënt steeds belangrijker wordt. We maken het verschil voor praktijken door hierop in te spelen en servicegerichte, totaaloplossingen aan te bieden. We gaan nog een hele tijd door.”